OBMĚNA ODBAVOVACÍHO SYSTÉMU VE SKUPINĚ 3ČSAD
Do poslední fáze se dostává obměna odbavovacího systému ve skupině 3ČSAD. Staré typy odbavovacích zařízení EM 105 TP a EM 216 jsou postupně v jednotlivých vozech dopravce nahrazovány zařízením novým, jehož základem je palubní jednotka EM 126i Mijola. K prvním realizacím došlo již v roce 2008 v přměstských vozech ČSAD Karviná a.s.,provoz Orlová. V roce 2010 pak následovaly městské vozy ČSAD Havířov a.s., v roce 2011 vozy MHD v Orlové, v minulém roce byla obměna zahájena v samotném ČSAD Karviná a to na vozech příměstských. Na počátku letošního roku přistoupilo k výměně i ČSAD Frýdek-Místek a.s. Novým odbavovacím systémem jsou osazovány frýdeckomístecké vozy MHD. V současné době tak zbývá dokončit instalaci nového systému v příměstských autobusech ČSAD Frýdek-Místek a.s. a ČSAD Havířov a.s. a v městských vozech ČSAD Karviná a.s. Pro úplnost dodejme, že autobusy na MHD Hranice(kromě vozu záložního), kterou zajišťuje ČSAD Frýdek-Místek od října 2008, jsou palubními počítači Mijola vybaveny od přelomu roku 2008/2009.
Nové odbavovací zařízení pochází stejně jako dosavadní typy EM 105 TP a EM 216 od žilinské firmy EMTEST a.s., která se zabývá výrobou odbavovacích a informačních systémů a je komplexním dodavatelem a systémovým integrátorem v oblasti dopravy. Kromě své centrály ve slovenské Žilině má pobočku i v Bratislavě a ve Vsetíně. Své projekty již realizovala nejen v mnoha státech Evropy, ale např. i v Jižní Americe nebo v Asii.
Základem nového systému je palubní počítač EM 126i s obchodním označením MIJOLA. Firmou EMTEST byl představen a slavnostně pokřtěn v říjnu 2007. Pro zajímavost uveďme, že slovo MIJOLA je vytvořeno ze začátečních písmen jmen tří vývojářů tohoto systému (Miroslav, Jozef, Ladislav). Na rozdíl od starých typů, kdy se jednalo v podstatě o jednoduchý stroj pracující na základě naprogramovaných instrukcí, ale s velkým omezením co do paměti i možnosti rozšíření a kde mnoho funkcí bylo nutné řešit dalšími přídavnými moduly, je nové zařízení postaveno na otevřené PC platformě (procesor Intel PXA + operační systém), je konfigurovatelné podle požadavků zákazníka a téměř veškeré funkce jsou integrovány do samotné palubní jednotky. Jedná se prakticky o plnohodnotný počítač, z čehož se pak odvíjejí i všechny další možnosti celého systému.
Kromě palubního počítače EM 126i Mijola je v městských vozech nainstalována (místo starého typu tiskárny s čtečkou EM 326) i garfická termální tiskárna jízdenek EM 316iPL ve žluté barvě a čtečka čipových karet s pletebním terminálem EM 316iTRC rovněž ve žlutém provedení s barevným dotykovým displejem. V příměstských vozech je pak tiskárna i čtečka s platebním terminálem integrována do jednoho zařízení EM 316iPRL v šedé barvě. Je vybavena rovněž displejem, ten však, na rozdíl od městské verze, je menší, pouze momochromatický a není dotykový.
Pokud se podíváme blíže na samotnou jednotku Mijola, na první pohled zaujme velký barevný displej pro řidiče o velikosti 5,7 palců. Vedle něj na pravé straně se nachází alfanumerická klávesnice, pod displejem pak uvidíme několik kláves pro rychlé volby. A jaké jsou hlavní funkce palubní jednotky? Ty základní sice prakticky shodné s funkcemi u staršího systému, to znamená odbavení cestujícíh (hotovostně nebo bezhotovostně čipovou kartou), tisk jízdenky, evidence a statistiky jízdného, ovládání vnějších a vnitřních informačních panelů, detailní popis služby řidiče( informace o turnuse, lince, spoji, zastávkách, tarifech) apod. I tyto základní vlastnosti jsou však oproti starým zařízením zdokonaleny. Velký displej je přehlednější, lépe čitelný i z větší vzdálenosti, novinkou je např.odpočítávání času, který zbývá do odjezdu ze zastávky nebo informace o zpoždění či nadjetí spoje. Řidiči se na displeji rovněž zobrazuje počet cestujících, kteří jsou ve voze i počet lidí, kteří mají zakoupenou jízdenku do další zastávky.
Další možnosti Mijoly jsou pak již ve srovnání se staršími "strojky" zcela nové. Jedná se zejména o přenos dat a aplikací z a do systému bezdrátově přes WiFi. Odpadá tak např. často nepohodlné najíždění vozů do konkrétního "vyčítacího" místa, přenos může být uskutečněn kdekoli na ploše areálu dopravce. Novou využívanou funkcí je rovněž akustické hlášení zastávek ve vozidle, které je, na rozdíl od starších typů odbavovačů, integrováno přímo do palubní jednotky.
Mnoho nových přínosů palubního počítače EM 126i pak souvisí i se skutečností, že zařízení má zabudován GPS modul. Kromě synchronizace času, automatické změny nebo hlášení zastávky pomocí GPS je celý systém tímto připraven i k dispečerskému řízení dopravy. Umožňuje online i offline lokalizaci vozidla a určení jeho přesné polohy. Dispečer tak v každém okamžiku vidí, kde se vůz nachází a získané informace (např.o zpoždění) může dále přeposílat na informační panely na zastávkách či operativně řešit vzniklé komplikace. Online datový přenos mezi jednotkou a centrem je uskutečňován pomocí GPRS/EDGE/3G, možná je i textová nebo hlasová komunikace s řídícím střediskem. Další možností je např. online připojení palubního počítače k rezervačnímu systému a systému internetového prodeje, online sledování technického stavu odbavovacího systému nebo i technického stavu vozidla během provozu. Veškerá data jsou zpracovávána a ukládána a celý systém tak umožňuje nejen zajistit maximální automatizaci a přesnost řízení veřejné dopravy, ale přispívá např. i k jednoduššímu a jednoznačnějšímu vyřizování reklamací ze strany cestujících.
Jedním z důvodů obměny odbavovacího systému ve skupině 3ČSAD je příprava dopravce na akceptaci tzv. Moravskoslezské karty "ODISka". Pod tímto názvem se skrývá standard, podle něhož jednotliví dopravci v rámci integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS vydávají nebo budou vydávat své vlastní čipové karty. Standard garantuje vzájemnou propojitelnost u všech dopravců. Držitel karty vydané jedním dopravcem bude moci svou kartu použít u kteréhokoliv dopravce při placení jednotlivého jízdného nebo pro nahrání kupónu časové jízdenky. Jednotnému standardu pak musí odpovídat i samotné odbavovací systémy, což je u nové počítačové jednotky Mijola zajištěno. (více informací o kartě ODISka najdete zde www.kodis.cz/aktuality).
A jaké další funkce nových odbavovacích zařízení budou u jednotlivých dopravců skupiny 3ČSAD využívány? Zeptali jsme se ředitele divize osobní dopravy Ing.Jakuba Vyviala: "K obměně jsme přistoupili zejména z důvodu zastaralosti starého systému a přípravy na tzv. Moravskoslezskou kartu (ODISKA). Všechna ostatní "vedlejší" možná využití jsou pro nás zajímavá. Jakmile dojde ve všech našich firmách k obměně odbavovacího zařízení (první polovina roku 2013) a budeme plně připraveni na Moravskoslezskou kartu, tak se budeme zabývat dalšími možnostmi využití nových funkcionalit." Říká Ing. Vyvial.
Obměna odbavovacího systému ve skupině 3ČSAD tak představuje další zlepšení komfortu odbavování cestujících, zkvalitňuje práci řidičů, poskytuje relevantní data pro plánování a statistiky dopravce a celkově tak přispívá ke zvyšování úrovně a zatraktivnění veřejné dopravy v Moravskoslezském kraji.
Text: Stanislav Trunečka, spolupráce: Peter Bánovec a www.karvinskadoprava.cz
Fotogalerie zde: ODBAVOVACÍ ZAŘÍZENÍ
—————