PRVNÍ IRISBUS CROSSWAY LE 10.8M VE VOZOVÉM PARKU ČSAD FRÝDEK-MÍSTEK A.S.
7.ledna 2013 vyjel na pravidelné linky příměstské dopravy zajišťované ČSAD Frýdek-Místek a.s. nový vůz Irisbus Crossway LE 10.8M LINE RZ 7T7 9773. Jedná se o první vůz tohoto typu ve vozovém parku frýdeckomísteckého podniku ČSAD. Všechny dosavadní částečně nízkopodlažní autobusy typu Crossway byly pořízeny ve dvanáctimetrové verzi. V rámci skupiny 3ČSAD se můžeme se dvěma stejnými vozidly setkat rovněž v ČSAD Karviná a.s., a to od ledna roku 2012 na příměstských linkách zajišťovaných provozovnou Orlová.
Irisbus Crossway LE 10.8M LINE je model meziměstského, dvoudveřového, částečně nízkopodlažního autobusu, který v rámci koncernu Irisbus vyrábí od podzimu roku 2011 společnost Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě (dříve Karosa).
Konstrukce vozu vychází plně z dvanáctimetrové verze autobusu. Došlo u něj ovšem ke zkrácení rozvoru mezi nápravami. Ten činí pouze 4825 mm oproti původním 6030 mm. Zkrátila se tak přední nízkopodlažní část autobusu. Přední i zadní převis zůstal stejný jako u varianty 12m. (2673 mm vpředu a 3292 mm vzadu). Délka autobusu je 10790 mm, šířka 2550 mm, výška 3052 mm. Nástupní hladina dosahuje u prvních dveří 320 mm a 330 mm u druhých. Přední dveře jsou jednokřídlé (šířka 650 mm), druhé dvoukřídlé (1200 mm). Autobus pojme 37 sedících a až 39 stojících cestujících. Výklopná plošina pro vozíčkáře se nachází u druhých dveří, naproti nim je pak jedno místo vyhrazené pro invalidní vozík nebo dětský kočárek.
Vozidlo je poháněno šestiválcovým motorem Iveco Tector o objemu 5,9 litrů a výkonu 220 kW. Emisní norma EEV. Převodovka šestistupňová, mechanická. Palivová nádrž na pravé straně vozu pojme až 210 lirů nafty.
Pro úplnost dodejme, že stejně jako varianty 12 a 12.8 m je i 10,8 m dlouhý Crossway LE vyráběn také v městské verzi. Tato modifikace pak nese označení CITY a od příměstské verze LINE se odlišuje např. počtem a šířkou dveří, slabším výkonem motoru, typem sedaček i jejich množstvím apod.
Nový autobus pro ČSAD Frýdek-Místek a.s. Irisbus Crossway LE 10.8M LINE je vyveden v barvách dopravce 3ČSAD, tedy v kombinaci zelené a bílé, korporátním barvám odpovídá rovněž zelené provedení čalouněných sedadel pro cestující, stejně jako laminátových střešních obkladů či madel. Vůz je osazen vnitřními i vnějšími informačními panely a odbavovacím zařízením EM-TEST. Pro zajímavost uveďme, že se jedná o kus, který byl vystaven na veletrhu Czechbus 2012 v Praze v expozici firmy Miteral, která dodává vybavení autoservisů a pneuservisů. Návštěvníci středoevropského veletrhu autobusů a hromadné dopravy si jistě vzpomenou na Crossway LE 10.8M v bílé barvě umístěný na zvedáku na konci haly v pravém křídle Průmyslového paláce. Právě tento vůz pak zamířil do ČSAD Frýdek-Místek a.s.
Zde je nyní nasazen na turnus, který zahrnuje především spoje vyjíždějící z Frýdlantu nad Ostravicí, a to směrem do obcí Palkovice, Kozlovice, Lhotka, Pstruží a do Frýdku-Místku, o víkendech případně i do Malenovic a Čeladné. Po téměř roce tak přichází jako náhrada za vůz Irisbus Crossway 10.6M RZ 6T1 4038, který byl 16.ledna loňského roku zničen ve Frýdlantě nad Ostravicí požárem. (Shořelý vůz byl až do nasazení nového autobusu dočasně zastoupen vozidlem Karosa C 954E RZ 3T8 4026).
Nový low entry Crossway se stává již patnáctým částečně nízkopodlažním vozidlem na příměstských linkách ČSAD Frýdek-Místek a.s., spolu s městskými vozy pak celkový počet částečně nebo plně nízkopodlažních autobusů ve vozovém parku ČSAD FM stoupl na číslo 33 (včetně vozů na MHD Hranice). To představuje zhruba jednu třetinu z celkového počtu autobusů.
Fotky vozu zde: 7T7 9773
—————