PĚTICE NOVÝCH AUTOBUSŮ PRO ČSAD FRÝDEK-MÍSTEK A.S.
Celkem pět nových autobusů zakoupených dopravcem na konci minulého roku obohatilo v první polovině ledna vozový park ČSAD Frýdek-Místek a.s. Vozidla Crossway LE nové modelové řady euro 6 z produkce společnosti Iveco Bus byla zařazena do provozu v období od 5. do 16.ledna 2015. Konkrétně se jedná o dva autobusy Crossway LE CITY 12M pro MHD a tři vozy Crossway LE LINE 10.8M pro příměstské linky. Připomeňme, že první autobus Crossway inovované řady vyjel na linky MHD Frýdek-Místek 12.ledna 2014. Crossway LE CITY RZ 8T4 7609 byl zároveň prvním vozem tohoto typu, který výrobce předal zákazníkovi.
Nová modelová řada autobusů je vyráběna od konce roku 2013. (Kromě typu Crossway zahrnuje plně nízkopodlažní Urbanway a dálkový autokar Magelys). Vedle nové technologie motorů emisní normy Euro 6 je typická modernizovaným vnitřním i vnějším designem charakterizovaným odvážným pojetím předního i zadního čela s prolisy pro světlomety využívající technologii LED a s velkým logem IVECO na přední masce (jednotné nyní pro všechny autobusy Iveco nového typu).
Stávající osvědčené motory Tector a Cursor Euro V EEV nahrazují nové verze motoru Tector 7 a Cursor 9 Euro VI, vyvinuté a patentované skupinou FPT Industrial. Vyznačují se vyšším zdvihovým objemem (u Tectoru došlo k navýšení z 5,9 na 6,7 litrů, u Cursoru ze 7,8 na 8,7 litrů), větším výkonem (Tector 210 až 235 kW, Cursor 265 kW) a vyšším točivým momentem s použitím nejnovější generace vstřikování Common Rail umístěného pod krytem hlavy válců. Toto exkluzivní řešení umožňuje výrazné snížení hluku uvnitř vozidla. S ohledem na plnění nařízení Euro VI využívají tyto motory technologii HI-eSCR (High Efficiency SCR), systém vysoce účinné selektivní katalytické redukce, jehož technologií dosahuje motor optimálního spalování a snižování emisí CO2 při zachování většího výkonu a vyššího točivého momentu. Čištění je plně zajišťováno procesem následné úpravy výfukových plynů za motorem při nízké tepelné zátěži filtru pevných částic, bez recirkulace výfukových plynů (EGR) a složitého turbodmychadla, což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost motoru. Mezi další vylepšení patří modernizace a optimalizace převodovek a snížená hmotnost vozů.
Ačkoliv v případě vozů s označením Crossway LE 10.8M a 12M nedošlo ke změně udávané délky v názvu modelu, jsou nově prodlouženy o několik centimetrů převisy autobusů, čímž získává více prostoru a pohodlí mj.řidič vozidla. (Crossway v délkové variantě 12.8M je nově nahrazen verzí 13M, kde došlo i k prodloužení rozvoru mezi nápravami). Na rozdíl od předchozí modelové řady se u verze Euro 6 rovněž o několik centimetrů prodloužila výška autobusu.
Dva autobusy Crossway LE CITY 12M v třídveřovém provedení s automatickou převodovkou (RZ 9T2 4031 a 9T2 4032) a tři vozy Crossway LE LINE ve dvoudveřové verzi s mechanickou šestistupňovou převodovkou (RZ 8T4 9113, 8T4 9114, 8T4 9115) jsou vyvedeny v korporátním laku dopravní skupiny 3ČSAD, tedy v kombinaci zelené a bílé. Zelený odstín je pak použit i v interiéru vozů, např. na potahových látkách sedadel či přídržných tyčích. U prostředních dveří se nachází mechanicky ovládaná výklopná plošina usnadňující pohyb osob na invalidním vozíku, pro něž je určen i prostor se zádržným systémem, opěrou zad, samonávíjecím pásem a sklopnou loketní opěrou. Obsaditelnost nových vozů pro MHD je 34 sedících a až 54 stojících cestujících, nové autobusy pro příměstské linky pojmou 35 sedících a až 39 stojících osob.
Crossway LE CITY 12M 9T2 4031 byl nasazen na turnus MHD obsluhující převážně linku č.5 Hukvaldy-Chlebovice-Frýdek-Místek-Řepiště, kde nahradil Karosu C 954 E 6T8 1297, druhý vůz 9T2 4032 nahradil na turnuse Citelis 7T3 1094 zahrnující především linku MHD č.1 (v menší míře pak i linky č.5, 3, 16, 17 a 2).
Crossway LE LINE 10.8M 8T4 9113 nahradil Crossway 10.6M 4T9 6594 na denním provozu jezdící především na lince 343 mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Čeladnou, vůz 8T4 9114 byl nasazen rovněž na denní provoz místo vozidla 6T8 1296, kde obsluhuje linky mezi Raškovicemi, Krásnou, Vojkovicemi, Frýdkem-Místkem a Frýdlantem nad Ostravicí, třetí příměstský Crossway 8T4 9115 byl nasazen místo vozidla SOR C 9,5 6T7 9653 a můžeme jej v pracovní dny potkat na linkách mezi Frýdlantem nad Ostravicí, Frýdkem-Místkem a Ostravou, dále v oblasti Starých Hamrů, Ostravice a Bílé, ve večerních hodinách i v Palkovicích a Chlebovicích, v neděli pak především mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Pstružím.
Fotky vozů zde: 9T2 4031 (597) 9T2 4032 (598) 8T4 9113 (599) 8T4 9114 (600) 8T4 9115 (601)
—————