21.12.2015 17:05

NOVÝ IVECO URBANWAY VE VOZOVÉM PARKU ČSAD FRÝDEK-MÍSTEK A.S.

Vánoční dárek v podobě nového autobusu dostali cestující využívající frýdecko-místeckou MHD. Vozový park dopravce ČSAD Frýdek-Místek a.s., který provoz MHD zajišťuje, obohatil nový autobus Iveco URBANWAY 12M CNG. Na linky městské dopravy vyjel 23.12.2015.

Iveco URBANWAY je celonízkopodlažní městský autobus, který vyrábí společnost Iveco Bus od roku 2013. Je nástupcem modelu Citelis (výroba od r. 2005).

Model URBANWAY se od svého předchůdce odlišuje novým vnitřním i vnějším designem. Změny jsou patrné zejména na předním a zadním čele vozu. Přední maska je charakteristická prolisy s hranatými světlomety doplněnými o pás LED světel pro denní svícení. Vedle světel je dominantním prvkem na čele také prolis pro registrační značku a velké logo IVECO (nyní jednotné i pro modely Crossway a Magelys).

Designové prvky mají i svůj praktický význam. Světla i nárzníky jsou rozděleny do více částí, aby bylo v případě drobných kolizí možno měnit jen vybrané části a ne celou masku.

Výraznou změnou je rovněž posunutí středních dveří o 75 cm blíže zadní části vozu, čímž bylo dosaženo většího prostoru pro stojící cestující. Měnila se také světlá výška v interiéru (nyní o 35 mm větší), nové je vnitřní obložení, záchytné tyče, užita jsou také sedadla s nižší hmotností. Přepracován je i systém rozvodu vzduchu. Osvětlení tvoří dva souvislé LED pásy.

Změn doznalo rovněž stanoviště řidiče. Je lépe přístupné a jeho poloha je oproti Citelisu vyvýšena, čímž je zajištěn lepší rozhled i psychologický efekt bezpečí. Kolem boků a kolen má řidič nyní více prostoru.

Zásadní prvkem jsou pak nové motory Euro 6. Dieselové pohonné jednotky používají  pro plnění emisních limitů technologii vysoce účinné selektivní katalyticé redukce (HI-eSCR), která byla vyvinuta přímo pro vozidla značky Iveco. Nebylo nutné použít systém EGR (recirkulace výfukových plynů) ani složité turbodmychadlo, což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost motoru.

Motory CNG pak využívají technologii tzv.stechiometrického spalování a třífázové katylyzace. Rovněž patent společnosti Iveco.

Urbanway je vyráběn v délkových kategoriích 10,5, 12 a 18 metrů. Pro dieselové vozy jsou určeny motory Tector 7 a Cursor 9. Motor Tector 7 o výkonu 210 kW a objemu 6,7 litrů je základem pro Urbanway 10,5 m, stejně tak jím lze vybavit standardní 12m vůz, u něj však je již možno zvolit i výkonnější Cursor 9 o objemu 8,7 litrů s výkonem 228 kW nebo 265 kW. Pro kloubový Urbanway 18 m je k dispozici Cursor 9 o výkonu 265 kW nebo 294 kW. Urbanway CNG využívá motor Cursor 8 o výkonu 213 kW (10,5m a 12m autobusy) nebo 243 kW pro kloubový CNG vůz 18 m.

Vůz pro MHD Frýdek-Místek je ve dvanáctimetrové verzi s pohonem na stlačný zemní plyn (CNG). Palivo je přiváděno ze střešních zásobníků do motoru Iveco Cursor 8 s max.výkonem 213 kW. Dojezd činí zhruba 500 km. Převodovka je automatická.

Autobus je vyveden v korporátních barvách dopravce, tedy v kombinaci zelené a bílé, odstíny zelené nalezneme i v interiéru, kde nás zaujme zejména vzor potahů sedaček s logem 3ČSAD a s motivy autobusů. Z dalších opčních prvků můžeme jmenovat klimatizaci řidiče či 5 integrovaných USB nabíječek, které mohou cestující během jízdy využít k dobíjení svých elektronických zařízení jako jsou mp3 přehrávače, mobilní telefony nebo tablety. Vůz je rovněž vybaven dnes již obvyklým kneelingem, vnitřní i vnější informační panely jsou od firmy Bustec. Výklopná plošina se nachází u druhých dveří, naproti nimž je místo pro kočárek či invalidní vozík.

Rozměry autobusu: šířka 2500 mm, délka 12000 mm, výška 3301 mm. Troje dveře, každé o šířce 1200 mm.

Vozidlo (RZ 9T8 1448) bylo zařazeno do provozu 23.12.2015. Nasazeno je na linky, které až do dubna letošního roku obsluhoval autobus Volvo 7000.

fotogaleie vozu zde:  9T8 1448 (620)

—————

Zpět


Kontakt



Ztráty a nálezy: 602 554 902 (Po-Pá 6:00 – 14:00)