PRVNÍ IVECO CROSSWAY LE ŘADY EURO VI VYJEL NA LINKY MHD FRÝDEK-MÍSTEK
12. ledna 2014 vyjel poprvé na linky MHD Frýdek-Místek nový autobus Iveco Crossway LE 12M CITY inovované modelové řady Euro 6, RZ 8T4 7609. Jedná se zároveň o světově první vůz tohoto typu, který byl předán výrobcem Iveco Bus zákazníkovi. K slavnostnímu převzetí spoelčností ČSAD Frýdek-Místek a.s.(člen dopravní skupiny 3ČSAD), která MHD ve Frýdku-Místku zajišťuje, došlo v úterý 17.prosince 2013 ve Vysokém Mýtě za účasti vedení společnosti a zástupců statutárního města. Nový vůz nabízí ekologický provoz a vyšší komfort pro cestující i řidiče.
Třídveřový autobus Crossway LE 12M CITY Euro VI s motorem Tector 7 s automatickou převodovkou o délce 12 m s modernizovaným vnitřním i vnějším designem charkterizovaným odvážným pojetím předního i zadního čela s prolisy pro světlomety využívající technologii LED a s velkým logem IVECO na přední masce (jednotné nyní pro všechny autobusy Iveco nového typu) nabízí prostor pro 33 sedících a 72 stojících cestujících. Na přání zákazníka je autobus připraven přepravovat cestující na invalidním vozíku pomocí manuálně ovládané plošiny a prostoru naproti středním dveřím se zádržným systémem, opěrou zad, samonavíjecím pásem a sklopnou loketní opěrou. Pomocí kamerového systému může řidič sledovat pohyb u zadních dveří. Karoserie v zelené metalíze vkusně ladí s interiérem vozu, kde jsou odstíny zelené použity na potahových látkách sedadel, přídržných tyčích, madlech i mezistěnách. Praktické je i umístění vnějšího reproduktoru pro hlášení trasy autobusu na zastávkách. Všestranný a provozně hospodárný univerzální autobus nabídne dopravci díky novému motoru Tector 7 Euro VI o objemu 6,7 litrů s výkonem 210 kW větší výkon a nižší spotřebu paliva (oproti Euro V). Řešení odhlučnění motorového prostoru výrazně zlepšilo pohodlí řidiče i cestujících.
Nyní podrobněji k nové technologii motorů.
Stávající osvědčené motory Tector a Cursor Euro V EEV nahrazují nové verze motoru Tector 7 a Cursor 9 Euro VI, vyvinuté a patentované skupinou FPT Industrial. Vyznačují se vyšším zdvihovým objemem (u Tectoru došlo k navýšení z 5,9 na 6,7 litrů, u Cursoru ze 7,8 na 8,7 litrů), větším výkonem a vyšším točivým momentem s použitím nejnovější generace vstřikování Common Rail umístěného pod krytem hlavy válců. Toto exkluzivní řešení umožňuje výrazné snížení hluku uvnitř vozidla a to o více než polovinu ve srovnání s předešlou generací motorů. S ohledem na plnění nařízení Euro VI využívají tyto motory technologii HI-eSCR (High Efficiency SCR), systém vysoce účinné selektivní katalytické redukce, jehož technologií dosahuje motor optimálního spalování a snižování emisí CO2 při zachování většího výkonu a vyššího točivého momentu. Čištění je plně zajišťováno procesem následné úpravy výfukových plynů za motorem při nízké tepelné zátěži filtru pevných částic, bez recirkulace výfukových plynů (EGR) a složitého turbodmychadla, což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost motoru. Tato technologie je obzvláště vhodná pro autobusy a autokary s motory umístěnými vzadu, které mají vysoká omezení týkající se chlazení. Je také vhodná pro městské linky charakteristické nízkou cestovní rychlostí a častými zastávkami. Mezi další vylepšení patří modernizace a optimalizace převodovek a snížená hmotnost vozů, které spolu s novými motory FPT Industrial umožňují snížení spotřeby paliva o 5 – 10% ve srovnání s Euro V (v závislosti na modelu a typu využití).
Místo řidiče v autobusech Crossway Euro VI bylo vylepšeno prodloužením o 10 centimetrů: výsledek prodloužení předního převisu karoserie. Ergonomie prostoru řidiče byla dále zlepšena použitím nové palubní desky a sedadla řidiče otočného o 65 stupňů.
Autobusy Crossway LE Euro VI jsou kromě dvanáctimetrové verze k dispozci i v délce 10,8 a 13 m (dříve 12,8 m). A to v městském i meziměstském provedení (CITY a LINE).
Připomeňme, že inovovaná řada autobusů společnosti Iveco Bus se vyznačuje kromě nové technologie Euro VI a výrazné změny designu také redukcí struktury portfolia na tři základní modely autobusů-URBANWAY, CROSSWAY a MAGELYS, avšak s širokou variabilitou individuálních konfigurací. Nejprodávanější model Crossway se pak dělí na celkem 5 podtypů lišící se svým primárním provozním určením (LE, Pop, Line, HV a Pro). V rámci výrobního programu společnosti tak dochází k výrazné technologické i designové unifikaci jednotlivých řad, což umožňuje snižovat náklady dopravce na provoz vozidel (údržba, náhradní díly apod.)
Nový vůz pro MHD Frýdek-Místek je nyní nasazen na turnus zahrnující v pracovní dny linky č.1, 5 a 9, v sobotu linky 1, 2, 3, 5 a 12, v neděli pak především linku č.6, jeden spoj na lince 17 a tři spoje na lince 1.
Fotky vozu zde: 8T4 7609 (596)
S využitím TZ Iveco CR
—————