02.02.2013 13:40

NOVÝ IRISBUS CITELIS VE VOZOVÉM PARKU ČSAD FRÝDEK-MÍSTEK A.S.

V pořadí osmý Irisbus Citelis 12M rozšířil v minulých dnech portfolio městských autobusů ve vozovém parku ČSAD Frýdek-Místek a.s. Nový vůz RZ 7T8 0534, který byl zakoupen dopravcem za podpory evropských dotací prostřednictvím Regionálního operačního programu Moravskoslezsko, vyjede v nejbližších dnech na pravidelné linky frýdeckomístecké MHD.

Irisbus Citelis 12M je model městského 100% nízkopodlažního autobusu, který byl koncernem Irisbus představen 31.března 2005. Je nástupcem úspěšného modelu Citybus (Renault Agora).  Vyroba probíhala původně pouze ve Francii (závod v Annonay) a v Itálii (oblast Valle Ufita) a do ČR se dovážely kompletní autobusy. V roce 2010 došlo k převedení výroby z italského závodu do společnosti Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě. 

Citelis 12M je dvounápravový vůz se samonosnou karoserií. Ta je sešroubována z 6 panelů a z důvodu ochrany proti korozi prochází kataforetickou lázní. Autobus je 11990 mm dlouhý, 2500 mm široký, výška dosahuje hodnoty 2924 nebo 3040 mm (v případě vybavení klimatizací). V pravé bočnici jsou umístěny troje (u příměstské verze dvoje) dvoukřídlé dveře o šířce 1200 mm otevírající se dovnitř. U druhých dveří se nachází výklopná plošina pro vozíčkáře, naproti nim je pak místo pro invalidní vozík nebo kočárek. Nástupní výška činí 320 mm u prvních a 330 mm u druhých a třetích dveří. Celková obsaditelnost vozu je až 99 cestujících.

Plně nízkopodlažní vozidlo je poháněno motorem Iveco Cursor 8 o výkonu 180, případně 213 kW, emisní norma Euro 5, na přání i EEV. Převodovka je třírychlostní, automatická.

Kromě dvanáctimetrové verze Citelisu jsou vyráběny i varianty 10,5 a 18 m, ve druhém případě se jedná o vůz kloubový. Každý z typů se pak dále rozděluje na modifikaci městskou( troje dveře, resp.čtvery u délky 18m) a příměstskou (Citelis Line-dvoje, resp. troje dveře u Citelisu 18m). Podle použitého paliva pak rozlišujeme Citelis s pohonem Diesel, CNG (stlačený zemní plyn) a Citelis Hybrid s diesel-elektrickým pohonem.(ten pouze v délkové variantě 12 a 18m).

Nový vůz Irisbus Citelis 12M pro ČSAD Frýdek-Místek a.s. je vyveden v barvách dopravní skupiny 3ČSAD, tedy v kombinaci zelené a bílé, firemním barvám odpovídá i provedení interiéru (sedačky, obklady, madla). Autobus je osazen vnějšími i vnitřními informačními panely a odbavovacím zařízením EMtest. Vybaven bude rovněž světelným a akustickým signalizačním systémem APEX pomáhajícím zrakově a sluchově postiženým občanům. Počet míst k sezrní je 28, k stání až 71.

Nejnovější přírůstek bude nasazen na turnus zahrnující v pracovní dny především spoje na městských linkách č.2, 6 a 3, v sobotu na lince č.6 a v neděli zejména na lince č.1. Nahradí zde vůz Karosa B 952E RZ 3T8 6452, který pak bude přeřazen na turnus obsluhovaný některým z nejstarších městských vozů.

Další Citelis tak představuje již 14. vůz s nízkým nástupem v řadách městských autobusů ve Frýdku-Místku (započítáme-li i vozy částečně nízkopodlažní). Spolu s příměstskými vozy pak celkový počet částečně nebo plně nízkopodlažních autobusů ve vozovém parku ČSAD FM stoupl na číslo 34 (včetně MHD Hranice).

Dodejme ještě, že se zařazením nového Citelisu do vozového parku ČSAD Frýdek-Místek došlo zároveň k vyřazení dvou autobusů na příměstské dopravě. Jedná se o Sor C 9,5 RZ FMB 01-44 z roku 2000, který obsluhoval především spoje mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Čeladnou a  záložní vůz  Karosa C 934E RZ FMB 05-68, rok výroby 2000. První z jmenovaných je nyní nahrazen autobusem Irisbus Midway RZ 3T0 6398, r.v.2004.

První fotky nového Citelisu zde: 7T8 0534

 

—————

Zpět


Kontakt



Ztráty a nálezy: 602 554 902 (Po-Pá 6:00 – 14:00)