25.05.2012 21:23

DEN NA LINCE 870104

Ačkoliv autobusová linka 870104 Karviná-Ostrava-Olomouc-Brno není  zajišťovaná ČSAD Frýdek-Místek, ale ČSAD Karviná a.s., je jednou ze tří dálkových linek provozovaných skupinou 3ČSAD, do které frýdecko-místecký podnik ČSAD patří - proto i tato reportáž na našich stránkách.

Kromě linky Karviná-Brno provozuje 3ČSAD ještě dálkovou linku Havířov-Olomouc-Brno (č.870105-zajišťuje ČSAD Havířov) a Havířov-Luhačovice (č.870428-rovněž zajišťována havířovským podnikem ČSAD). Každá z linek je tvořena vždy jedním párem spojů (ráno tam a odpoledne zpět) Všechny tři linky jsou provozovány bez jakýchkoliv dotací čistě na podnikatelské riziko 3ČSAD.


Podívejme se nyní blíže na první zmiňovanou linku 870104 Karviná-Brno.


V dnešní podobě je provozována cca 17 let. Jezdí celoročně jak v pracovní dny, tak o víkendech a svátcích (výjimkou je 24.a 31.prosinec a 1.leden, kdy autobus nejede) . Do vozu je možné si předem zakoupit místenku s jízdenkou. Na lince platí tarif ČSAD Karviná a.s.
 V celé své trase měří linka 230 km a mezi výchozí a konečnou zastávkou je celkem 11 zastávek nácestných.(Orlová, dvě zastávky v Ostravě, Frýdek-Místek, Příbor, Nový Jičín, Hranice, Lipník n.B., Olomouc, Prostějov a Vyškov). Spoj č.1 vyjíždí z Karviné, autobusového nádraží v 6.05 hodin a do Brna, ÚAN Zvonařka přijíždí v 10.30. Zpáteční spoj č.2 odjíždí z Brna v 15.40 a do Karviné dojede v 19.45.


Stálým vozem na lince je Karosa C956 Axer 12M 1T5 6735 z roku 2003 ( vybaven klimatizací,připojením na wifi), setkat se zde můžeme ale i s autobusy Iveco Irisbus Crossway 10.6M 6T8 4192 z roku 2008 (klimatizace, polohovatelné sedačky, záclonky), nebo Iveco Irisbus Crossway 12M 4T5 8246 (r.v.2006), případně i s jinými vozy pro dálkovou dopravu. Posledně jmenovaný Irisbus Crossway 12M obsluhoval karvinskou linku i v neděli 20.5.2012 při vzniku této reportáže.


Do autobusu přistupuji v 7.15 na zastávce Frýdek-Místek, aut.nádraží. Vítá mne pan řidič Rostislav Badura a také jeho syn Tomáš( rovněž autobusový fanoušek, který provozuje i svůj web o karvinských autobusech). Oba mají za sebou již více než hodinu jízdy z Karviné přes Orlovou a Ostravu. Nastupuji spolu s ostatními cestujícími, sedám si na přední sedadlo a vyrážíme směr Brno. Autobus není příliš obsazen, což ale není v nedělní dopoledne nic neobvyklého. I provoz na cestě je mírný a tak cesta probíhá v naprosté pohodě. Postupně zastavujeme na dalších nácestných zastávkách. Příbor, Nový Jičín, Hranice, Lipník nad Bečvou. Do autobusu přistupují další cestujcí, ti, kteří mají objemnější zavazadla, je mohou uložit do zavazadlového prostoru autobusu, při čemž jim ochotně asistuje pan řidič. V 8.55 vjíždíme na autobusové nádraží V Olomouci, kde následuje patnáctiminutová pauza. (steně tak je tomu i na zpáteční cestě.) Je možno se občerstvit, navštívit WC, protáhnout se apod. Využívám přestávky a pokládám panu Badurovi pár otázek. Dozvídám se, že s autobusem jezdí již téměř 25 let. Začínal na městské dopravě v Českém Těšíně na podzim roku 1987, poté jezdil na příměstských linkách, také se zájezdy do Chorvatska, Itálie...U ČSAD Karviná pracuje 7 let. Zde především na příměstských spojích v okolí Karviné. Jezdívá i na víkendové lince Karviná-Morávka a občas i na naší dnešní trase z Karviné do Brna.
15 minut je však pryč a tak nasedáme s ostatními zpět do vozu a jedeme dál. Po zhruba půlhodině zastavujeme v Prostějově, po dalších 30.minutách na autobus.nádraží ve Vyškově a přesně v 10.30 hlásí pan šofér do mikrofonu na příjezdovém stání na ÚAN Brno Zvonařka, že linka 870104 dorazila do cíle. Lidé vystupují, rozdělují si svá zavazadla a za pár minut již vyjíždíme na střechu brněnského autobusového nádraží na odstavnou plochu pro autobusy, kde bude náš vůz "odpočívat" až do zpátečního odjezdu.


 Čas, kterého je dostatek, lze využít různě. K dobrému obědu, spánku ve voze, prohlídce města apod.


Ale hodiny rychle plynou a je tu 15.25 a my opouštíme naše parkovací místo na vyhřáté střeše brněnského ÚANu. V předprodejní kanceláři pan řidič vyzvedává plánek s místy, na která jsou zakoupeny místenky a poté přistavuje vůz ke stanovišti č.25. Pasažéři nastupují, kupují u řidiče jízdenky, ukládají zavazadla do "podpalubí" a zůstaneme-li u námořnické terminologie, přesně v 15.40 zvedáme kotvu a odplouváme pryč z jihomoravské metropole. Než dojede autobus zpět do Karviné, čeká ho ještě 11 pravidelných zastávek. Na nich postupně přistupuje o poznání více cestujících než tomu bylo dopoledne na cestě do Brna. Vůz je tak zaplněn téměř do posledního místa. Houstne i provoz na silnici, ale i přesto jízda probíhá bez komplikací. K pohodě přispívá i informace z puštěného rádia, že naši hokejisté zvítězili na právě probíhajícím MS v zápase o 3.místo nad Finy a získávají bronzovou medaili. Potěšující informaci pan řidič hlasí do vozu a přispívá tak k ještě pohodovější náladě...
V 18.50 přijíždíme do Frýdku-Místku, kde vystupuje téměř polovina pasažérů autobusu. Máme mírné zpoždění, ale přesto cestujícím žádný přípoj evidentně neujel, za což mladý muž přestupující na autobus do Třince panu řidiči s úlevným úsměvem děkuje.
Loučím se i já a přeji šťastný dojezd do cíle. Tam přijíždí linka v 19.45, ale poté ještě čeká řidiče v garážích příprava vozu na další den.(dotankování PHM, úklid vozu apod.) Teprve pak končí celodenní "šichta" a uzavře se další den na jedné z dálkových linek 3ČSAD.

Za spolupráci děkuji panu Rostislavu Badurovi a Tomáši Stawarczykovi ( www.karvinskadoprava.cz)

FOTOGALERIE ZDE: linka 870104

 
 

 

—————

Zpět


Kontakt



Ztráty a nálezy: 602 554 902 (Po-Pá 6:00 – 14:00)