SOR NS 12 ELECTRIC
SOR NS 12 electric je třídveřový celonízkopodlažní elekrobus určený pro bezemisní přepravu osob v městském provozu, jehož sériová výroba byla zahájena na podzim 2017.
Je poháněn asynchronním, kapalinou chlazeným motorem TAM 1053 C6V o výkonu 160 kW, výrobce Pragoimex. Nachází se v zadní části karoserie a pohání zadní nápravu.
Baterie jsou lithium-iontové na bázi článků NMC (nikl-mangan-kobalt) s kapacitou 225 kWh (dva první elektrobusy ve vozovém parku), dojezd na jedno nabití je zhruba 180 km. 12 nejnovějších elektrobusů má pak baterii s vyšší kapacitou (411 kWh) a dojezd je tudíž delší (až 230 km). Umístěny jsou na střeše v několika podélných boxech. Oproti předchozím modelům elektrobusů SOR, kde byly akumulátory umístěny v zádi, se tak zvýšil vnitřní prostor pro cestující. Elektrovýzbroj pochází od firmy RAIL ELECTRONICS CZ.
Vůz je 100% nízkopodlažní, třídveřový (s jednotnou šířkou dveří 1200 mm) a pojme až 105 (novější vozy 81) cestujících, míst k sezení je 33 (31). Několik sedaček je pak přístupných přímo z nízké podlahy (bez podest). Naproti prostředním dveřím se nachází místo (místa) pro kočárek či invalidní vozík. Délka vozu činí rovných 12 000 mm, šířka 2 550 mm a výška 3 200 mm. Rovor náprav 5 900 mm.
Polosamonosná konstrukce je zhotovena z ocelových profilů ošetřených antikorozní ochranou, boční opláštění tvoří plastové materiály a oplechování, okna se do karoserie vlepují.
Připomeňme, že autorem designu je doc. Ing. arch. Patrik Kotas.
Ve vozovém parku Transdev Slezsko a.s., provozovna Frýdek-Místek, jsou od května 2018 dva elektrobusy tohoto typu. Jsou vyvedeny v tmavě zeleném metalickém laku s černým polepem zdůrazňujícím bezemisní provoz na bateriový pohon, na zadních oknech jsou pak vylepeny černobílé grafiky významných symbolů Frýdku-Místku. Na každém voze vždy jedna frýdecká a jedna místecká dominanta. Frýdecký zámek+místecký Národní dům a místecké náměstí+frýdecká bazilika Navšívení Panny Marie. Interiér elektrobusu je laděn rovněž do odstínů zelené (potahy sedaček, přídržné tyče).
Vůz 1TL 5849 byl zařazen do provozu 28.5.2018, druhé vozidlo 1TL 5850 pak 29.5.2018.
V září 2024 přibylo dalších 12 vozidel tohoto typu, které vyjely do provozu postupně od 16. 9. 2024. Jsou vyvedeny v bílé barvě v kombinaci s černou, boční strany s polepem ve frýdecko-místeckém designu. Potahy sedaček jsou již v barvách Transdevu, tedy červené.
Více zde: https://csadfm.webnode.cz/news/nove-elektrobusy-pro-mhd-frydek-mistek/
Více zde: https://csadfm.webnode.cz/news/nove-elektrobusy-pro-mhd-frydek-mistek(potahy sedaček, přídržné tyče). Vozy reg.značek 1TL 5849 a 1TL 5850 dosud nejsou zařazeny do provozu.